Shlomo Mintz: ik ben dankbaar voor mijn muzikale talent

Shlomo Mintz: ik ben dankbaar voor mijn muzikale talent

9 maart 2017

Bij het NNO kunnen we het zelf nog nauwelijks
bevatten, maar we zijn er maar wat trots op dat de
wereldberoemde Shlomo Mintz in maart tweemaal
met ons zal optreden in Groningen en Leeuwarden.
De (alt)violist en dirigent ziet er op zijn beurt ook naar
uit om dit voorjaar weer eens naar Nederland te komen.
Bezoekers kunnen genieten van Mintz’ uitvoering van
het wonderschone Vioolconcert van Mendelssohn.

Shlomo Mintz is een grote naam in de wereld van de klassieke muziek. De 59-jarige Israëliër, die werd geboren in Rusland, heeft een indrukwekkende staat van dienst en vierde in 2012 zijn vijftigjarige podiumjubileum. Mintz behoort tot de grootste violisten van deze tijd en maakte als elfjarige al zijn concertdebuut bij het Israël Philharmonic Orchestra. Het zorgde voor torenhoge  verwachtingen en daar was Mintz zich van bewust. “Ik vond het heel lastig om met zulke verwachtingen om te gaan”, vertelt hij. “Ik kan me nog goed herinneren dat mijn vader in mijn jeugdjaren een keer huilend terugkwam van een gesprek met mijn toenmalige mentor, Isaac Stern.

Ik kan gevoelens weerspiegelen in mijn vioolspel en dat vind ik bijzonder.

Door mijn performances had ik een verwachting gecreëerd en Stern eiste het uiterste van me. Dat zorgde voor een gigantische druk”, weet Mintz. “Maar”, voegt hij meteen toe, “het leven was me, ondanks dat het niet altijd even makkelijk was, gunstig gezind. Zonder iemand tekort te willen doen, ben ik iedereen die mij er in die periode doorheen heeft gesleept, erg dankbaar. Ik was niet altijd even aardig tegen personen die juist het beste met me voorhadden. Als ik erop terugkijk, is dat het enige wat ik met terugwerkende kracht zou willen veranderen. Toch heeft het mij gevormd tot de violist die ik nu ben. Ik ben dankbaar voor mijn muzikale talent en geniet daar iedere dag van.”

Gift
Zijn viooltalent dreef Mintz naar de Juilliard School of Music in New York, waar hij onder Dorothy DeLay verder aan zijn techniek werkte. Op twintigjarige leeftijd maakte de Israëliër een tournee door Europa en werkte hij met bekende dirigenten zoals Carlo-Maria Giulini, Antal Dorati en Eugene Ormandi. Mintz treedt zeer regelmatig op in het internationale concertcircuit, is hij overal ter wereld te horen in recitals, kamermuziekconcerten en geeft hij masterclasses. De violist is een muziekliefhebber van het puurste soort, want de manier waarop Mintz over zijn vak praat, ademt liefde voor zijn favoriete instrument. “Muziek is voor mij de ideale manier om mij te uiten”, legt de violist uit. “Ik kan gevoelens weerspiegelen in mijn vioolspel en dat vind ik bijzonder. Het is tevens de reden waarom ik ooit ben begonnen met het spelen van de viool. Het klinkt misschien raar, maar ik word als het ware geabsorbeerd door muziek en vertaal dat terug via mijn viool. Ik zie dat als een dankbare gift.”

Gebroken snaar
De wereldberoemde violist treedt in maart tweemaal met het NNO op. “Mede omdat eerdere optredens in Nederland altijd erg bevielen, zie ik er naar uit om weer terug in Nederland te zijn. Eerdere optredens waren stuk voor stuk mooie ervaringen, met een dankbaar publiek”, weet Mintz. Eén specifiek concert is hem vooral bijgebleven. “Voor een optreden in het Utrechtse
muziekcentrum Vredenburg in 1995 was ik erg nerveus, omdat ik een werk voor de eerste keer zou spelen. In het begin van dat concert brak tot overmaat van ramp één van de snaren van mijn viool. Ik was even in de war, maar toen de snaar vervangen was, pakte ik het samen met het orkest en de dirigent goed op. Dat zorgde achteraf voor een fantastische prikkel”, lacht Mintz.

Voor een optreden in het Utrechtse muziekcentrum Vredenburg in 1995 was ik erg nerveus, omdat ik een werk voor de eerste keer zou spelen.

Toch vertrouwt hij erop dat de optredens in Leeuwarden en Groningen wel geheel vlekkeloos verlopen. Een goede voorbereiding is dan ook het halve werk. “Ik heb me al even in het NNO én in de zalen waar ik ga spelen verdiept. Het wordt voor mij deels een nieuwe ervaring. Eind jaren negentig heb ik ook al eens in Groningen opgetreden, maar ik ben erg benieuwd wat er sindsdien allemaal  veranderd is. Het feit dat ik in deze plaatsen mag optreden is voor mij al genoeg reden om me op de concerten te verheugen.”

Dit interview verscheen eerder in het NNO-magazine, dat vrienden van het NNO twee keer per jaar ontvangen.

Tekst: Merijn Slagter