Organisatie

Organisatie

Antony Hermus is vanaf concertseizoen 2015/2016 voor drie jaar vaste gastdirigent bij het orkest. De Britse Stefan Asbury verruilt op dat moment zijn chef-dirigentschap voor de positie van honorair dirigent van het orkest. Michel Tabachnik is vanaf augustus 2015 dirigent emeritus bij het Noord Nederlands Orkest.
Vooraanstaande dirigenten als Viktor Liberman, Jean Fournet, Franz Paul Decker, Alain Lombard, Sergiu Comissiona, Richard Dufallo Alexander Verdernikov, Susanna Mälkki en Nikolai Alexeev  dirigeerden in het verleden het NNO. Vandaag de dag wordt er naast de vaste gastdirigent en honorair dirigent gewerkt met dirigenten als Jan Willem de Vriend, Michael Jurowski en Stefan Vladar. Het orkest werkt samen met internationale topsolisten zoals Diana Damrau, Piotr Beczala, Simone Lamsma, Daniel Hope, Neslon Goerner en Eva-Maria Westbroek.

Het orkest besteedt in festivalvorm ook regelmatig aandacht aan prominente, hedendaagse internationale componisten. Zo kwamen Wolfgang Rihm (2001), Terry Riley (2002), Hans Werner Henze (2003), Arvo Pärt (2004), Sir Harrison Birtwistle (2005), Heiner Goebbels & Sofia Gubaidulina (2006), Philip Glass (2007 en 2013), Laurie Anderson (2008), Michael Nyman (2009) en Steve Vai (2010 en 2013) naar Groningen voor de uitvoering van hun muziek. Het orkest bestaat uit zo’n 75 vaste orkestleden.

Staf & raad van toezicht

Wie is wie achter de schermen?

Het NNO wordt, onder toezicht van de Raad van Toezicht, bestuurd door algemeen directeur Ingeborg Walinga. Hierbij wordt op veel punten de Governance Code Cultuur gevolgd.

Directie

Ingeborg Walinga, algemeen directeur
+31 (0) 50 369 58 09
E-mail via het directiesecretariaat

Artistieke Zaken

Marcel Mandos, artistiek leider / programmeur
+31 (0) 50 369 58 05

Team Bedrijfsbureau

Petra Koops (directiesecretaresse)
+31 (0) 50 369 58 09

Mariëtte Schmidt (directiesecretaresse)
+31 (0) 50 369 58 09

Edith van Wolferen (medewerker salarisadministratie)
+31 (0) 50 369 58 13

Geuvert Lolkema (controller)
+ 31 (0) 50 369 58 16

Wim Voogd (boekhoudkundig medewerker)
+ 31 (0) 50 369 58 12

Hedi Boersema (adviseur P&O)
+ 31 (0) 50 369 58 14

Aaltje Wouda (medewerker bedrijfsbureau)
+ 31 (0) 50 369 58 00

Team Orkestzaken

Piter Zwart (teamleider)
+ 31 (0) 50 369 58 19

Petra Kleuver (coördinator artistieke zaken)
+ 31 (0) 50 369 58 07

Dick Dijk (bibliothecaris)
Kumi Kondo (orkestinspecteur)
Robin Cox (orkestinspecteur)
+ 31 (0) 50 312 69 07 (alg. nummer inspectie)

Jan Bart Wassenaar (orkestbode)
Andele Wassenaar (orkestbode)

Team Publiek & Markt

Jacob Frölich (communicatie- & marketingspecialist)
+31 (0) 50 369 58 08

Annelies Diertens (medewerker relatiebeheer & evenementen)
+31 (0) 50 369 58 02

Linda Zandbergen (medewerker educatie)
+ 31 (0)50 369 58 11

Lily Lanser (fondsenwerving)
+ 31 (0)50 369 58 18

Merijn de Boer (medewerker online marketing)
+ 31 (050) 369 5817

Coördinatie Kamermuziek

Siela Engwirda

Coördinatie Noord-Nederlands Concertkoor

Anneke Knoppert
Anne de Jong

Raad van Toezicht

Henk Pijlman, voorzitter
Petra Smeets
Jurriaan Wentink
Jorrit Volkers
Wim Vos
Annelize Wilpstra

Board of Ambassadors

Joop Atsma
Sjoerd Galema
Bert van der Haar
Arno Brok
Eelco Koehoorn
Agnes Mulder
René Paas
Harm Post
Jozias van Aartsen wnd
Bernard Wientjes

Motto voor het seizoen

Het heden omarmen met actuele muziek, het Noord Nederlands Orkest gaat ervoor. Artistiek leider / programmeur Marcel Mandos richt het vizier op alle generaties. Zijn drijfveer? ‘Alle leeftijden de overweldigende energie van ons orkest laten ervaren’, stelt hij bevlogen. ‘We staan open voor nieuwe wegen. Waartoe dienen wij? Je moet het je blijven afvragen.’ Subsidiënten zien het elan. Ze gaven het orkest unaniem een pluim. De musici spelen met evenveel inzet in Stadskanaal als op de grote podia. TivoliVredenburg en het Concertgebouw staan inmiddels elke maand in de agenda. Buiten de kaders treden ze, de opening naar nieuw succes. ‘Neem Lowlands’, legt Mandos uit, ‘voor het eerst laten we ons komend seizoen op het buitenfestival gelden.’ Aan de kwaliteit van de muziek wordt in de weilanden bij Biddinghuizen geen enkele concessie gedaan. ‘Op het programma prijken Ligeti en Berlioz. Twee revolutionaire vernieuwers uit de 20ste en de 19de eeuw’.

Grensoverschrijdend in de geest van Bernstein

Symfonische hoogtepunten van het seizoen zijn de ‘tragische’ Zesde van Mahler waarin de hamer van het noodlot toeslaat en de aangrijpende Achtste van Sjostakovitsj. Popklassiekers van Bowie, de Stones tot Queen worden even serieus genomen, hits uit de cinema gespiegeld aan ilmisch orkestwerk van Richard Strauss. Simeon ten Holt, in de jaren zeventig hip nu chill, krijgt een toepasselijk informeel kader. Leonard Bernsteins honderdste geboortejaar vraagt erom gevierd te worden. Ex-leerling Axelrod komt dirigeren en het orkest eert Bernstein als grensvervager: voorvechter van Ives, Antheil en Copland, bewonderaar van Jackson. ‘Bernstein trad als geen ander buiten de kaders van klassiek, hield lezingen over popmuziek op Harvard, in de jaren zestig al!’ Mandos dist een anekdote op. ‘Zomer 1986 genoot The King of Pop megasuccessen, het was de tijd van Thriller, zijn wereldtournee was uitverkocht. Nog nooit was Jackson naar een klassiek concert geweest. ‘Bernstein commandeerde hem via zijn producent Quincy Jones te komen.’ In de Royce Hall van LA maakte showman Lenny extra hoge sprongen op de bok. ‘Michael was totaal overrompeld en Bernstein verzekerde hem tijdens het diner: Jij bent de grootste van dit moment.’ In de geest van Bernstein zet het orkest nog een stap verder. ‘De gamewereld is intussen groter dan de filmwereld’, signaleert Mandos. Reden om ons ook op dat potentiële publiek te richten. En stel dat je daar een voet tussen de deur krijgt, dacht hij. Gamecomponisten blijken gretiger dan ooit voor de glamour van het symfonisch repertoire, ontdekte hij.

Over de grens van honderdduizend bezoekers

Je roots verloochenen? Dat zal het orkest nooit doen. ‘De inbedding van het heden geschiedt steevast vanuit de rijke historische traditie. We bedienen ons trouwe publiek, we verrassen en verleiden de nieuwe bezoekers.’ Het lijstje genode solisten is om bij voorbaat van te watertanden. De sopraan Lenneke Ruiten, dirigenten als John Axelrod en Arvo Volmer, topsolisten als de cellist Daniel Müller-Schott en meer. Directeur Ingeborg Walinga vertelt hoe het NNO intensief inzet op publieksonderzoek, het potentieel aan nieuw publiek in kaart brengen. Het marketingteam verzint telkens nieuwe dingen. Het blijft een proces van trial and error. ‘Bleef de zaal bij Maestro Jules grijzer dan verwacht, bij de Matthäus en een filmmuziekprogramma met presentator kwamen meer jongeren dan voorspeld.’ Het plezier spat er vanaf op de werkvloer. ‘Vorig jaar doorbraken we de grens van honderdduizend bezoekers!’

 

Ingeborg Walinga, algemeen directeur
Marcel Mandos, artistiek leider/ programmeur

Samenwerkingen

Partners

SUBSIDIËNTEN & FONDSEN

SPONSORS & PARTNERS