Ontdek het orkest

Het NNO is het meest veelzijdige orkest van Nederland. Onze programmering is verrassend en breed; van puur en onversneden klassiek tot cross-overs met popmuziek. Het muzikale vakmanschap en de vaak eigenzinnige programma’s komen pas tot uiting in het contact tussen musici en publiek. We zijn dan ook bijzonder trots op ons publieksbereik. In 2016 doorbraken we alle records en wisten we maar liefst 100.000 bezoekers te bereiken met onze muziek.

Ontdek het orkest

Ons orkest
Het NNO bestaat uit zo’n 75 vaste orkestleden van verschillende nationaliteiten. We bieden ook ruimte aan jong talent en hebben de afgelopen jaren veel jonge musici mogen verwelkomen.

Dirigenten
Antony Hermus is vanaf concertseizoen 2017/2018 opnieuw voor drie jaar vaste gastdirigent bij het orkest. De Britse Stefan Asbury is honorair dirigent van het orkest. Michel Tabachnik is vanaf augustus 2015 dirigent emeritus bij het Noord Nederlands Orkest.

Vooraanstaande dirigenten als Viktor Liberman, Jean Fournet, Franz Paul Decker, Alain Lombard, Sergiu Comissiona, Richard Dufallo Alexander Verdernikov, Susanna Mälkki en Nikolai Alexeev  dirigeerden in het verleden het NNO. Vandaag de dag wordt er naast de vaste gastdirigent en honorair dirigent gewerkt met dirigenten als Jan Willem de Vriend, Michael Jurowski en Stefan Vladar.  Ook werkten we samen met Han-Na Chang, Michal Nesterowicz, Stefan Vladar en James Judd.

Topsolisten
Ons orkest speelt regelmatig met toptalent en laat het publiek kennismaken met uitzonderlijke topsolisten.  Het orkest werkt samen met internationale violisten zoals Daniel Hope, Nemanja Radulović, Shlomo Mintz en Simone Lamsma, pianisten Severin von Eckardstein, Louis Lortie, Alexander Gavrylyuk en Nelson Goerner, vocalisten waaronder Eva-Maria Westbroek, Diana Damrau en Piotr Beczala.

Internationale componisten
Het orkest besteedt in festivalvorm ook regelmatig aandacht aan prominente, hedendaagse internationale componisten. Zo kwamen Wolfgang Rihm (2001), Terry Riley (2002), Hans Werner Henze (2003), Arvo Pärt (2004), Sir Harrison Birtwistle (2005), Heiner Goebbels & Sofia Gubaidulina (2006), Philip Glass (2007 en 2013), Laurie Anderson (2008), Michael Nyman (2009) en Steve Vai (2010 en 2013) naar Groningen voor de uitvoering van hun muziek. Het orkest bestaat uit zo’n 75 vaste orkestleden.

Composer in residence
Anthony Fiumara is composer in residence bij het NNO.

Musici

Eerste viool

Eeva Koskinen

Eeva Koskinen

Eerste concertmeester
Sarah Kapustin

Sarah Kapustin

Eerste concertmeester
Veselina Manikova

Veselina Manikova

Plaatsvervangend eerste concertmeester
Marlene Hemmer

Marlene Hemmer

Tweede concertmeester
Sergei Bolotny

Sergei Bolotny

Plaatsvervangend tweede concertmeester

Anita Jongerman

Erna Sommer

Tweede viool

Altviool

Cello

Florent Maigrot

Florent Maigrot

Groepsaanvoerder
Noëlle Weidmann

Noëlle Weidmann

Groepsaanvoerder
Jan-Ype Nota

Jan-Ype Nota

Plaatsvervangend aanvoerder

Kasimir Weertman

Contrabas

Veit - Peter Schüssler

Veit - Peter Schüssler

Groepsaanvoerder

Igor Arzhanovich

Plaatsvervangend aanvoerder

Fluit

Hobo

Justine Gerretsen

Justine Gerretsen

Groepsaanvoerder
Frank Mulder

Frank Mulder

Groepsaanvoerder

Klarinet

Joost van Rheeden

Joost van Rheeden

Groepsaanvoerder
Rob van der Vlugt

Rob van der Vlugt

Groepsaanvoerder

Klarinet/basklarinet

Fagot

Hoorn

Trompet

Manuel Davila Ares

Manuel Davila Ares

Groepsaanvoerder
Jan Vermaning

Jan Vermaning

Plaatsvervangend aanvoerder

Trombone

Bastrombone

Tuba

Ane Travaille

Ane Travaille

Groepsaanvoerder

Pauken

Mihaly Kaszas

Mihaly Kaszas

Groepsaanvoerder

Slagwerk

Stefan Kirschbaum

Stefan Kirschbaum

Plaatsvervangend aanvoerder

Dirigenten

Vaste gastdirigent

Honorair dirigent

Dirigent emeritus

Motto voor het seizoen

Het heden omarmen met actuele muziek, het Noord Nederlands Orkest gaat ervoor. Artistiek leider / programmeur Marcel Mandos richt het vizier op alle generaties. Zijn drijfveer? ‘Alle leeftijden de overweldigende energie van ons orkest laten ervaren’, stelt hij bevlogen. ‘We staan open voor nieuwe wegen. Waartoe dienen wij? Je moet het je blijven afvragen.’ Subsidiënten zien het elan. Ze gaven het orkest unaniem een pluim. De musici spelen met evenveel inzet in Stadskanaal als op de grote podia. TivoliVredenburg en het Concertgebouw staan inmiddels elke maand in de agenda. Buiten de kaders treden ze, de opening naar nieuw succes. ‘Neem Lowlands’, legt Mandos uit, ‘voor het eerst laten we ons komend seizoen op het buitenfestival gelden.’ Aan de kwaliteit van de muziek wordt in de weilanden bij Biddinghuizen geen enkele concessie gedaan. ‘Op het programma prijken Ligeti en Berlioz. Twee revolutionaire vernieuwers uit de 20ste en de 19de eeuw’.

Grensoverschrijdend in de geest van Bernstein

Symfonische hoogtepunten van het seizoen zijn de ‘tragische’ Zesde van Mahler waarin de hamer van het noodlot toeslaat en de aangrijpende Achtste van Sjostakovitsj. Popklassiekers van Bowie, de Stones tot Queen worden even serieus genomen, hits uit de cinema gespiegeld aan ilmisch orkestwerk van Richard Strauss. Simeon ten Holt, in de jaren zeventig hip nu chill, krijgt een toepasselijk informeel kader. Leonard Bernsteins honderdste geboortejaar vraagt erom gevierd te worden. Ex-leerling Axelrod komt dirigeren en het orkest eert Bernstein als grensvervager: voorvechter van Ives, Antheil en Copland, bewonderaar van Jackson. ‘Bernstein trad als geen ander buiten de kaders van klassiek, hield lezingen over popmuziek op Harvard, in de jaren zestig al!’ Mandos dist een anekdote op. ‘Zomer 1986 genoot The King of Pop megasuccessen, het was de tijd van Thriller, zijn wereldtournee was uitverkocht. Nog nooit was Jackson naar een klassiek concert geweest. ‘Bernstein commandeerde hem via zijn producent Quincy Jones te komen.’ In de Royce Hall van LA maakte showman Lenny extra hoge sprongen op de bok. ‘Michael was totaal overrompeld en Bernstein verzekerde hem tijdens het diner: Jij bent de grootste van dit moment.’ In de geest van Bernstein zet het orkest nog een stap verder. ‘De gamewereld is intussen groter dan de filmwereld’, signaleert Mandos. Reden om ons ook op dat potentiële publiek te richten. En stel dat je daar een voet tussen de deur krijgt, dacht hij. Gamecomponisten blijken gretiger dan ooit voor de glamour van het symfonisch repertoire, ontdekte hij.

Over de grens van honderdduizend bezoekers

Je roots verloochenen? Dat zal het orkest nooit doen. ‘De inbedding van het heden geschiedt steevast vanuit de rijke historische traditie. We bedienen ons trouwe publiek, we verrassen en verleiden de nieuwe bezoekers.’ Het lijstje genode solisten is om bij voorbaat van te watertanden. De sopraan Lenneke Ruiten, dirigenten als John Axelrod en Arvo Volmer, topsolisten als de cellist Daniel Müller-Schott en meer. Directeur Ingeborg Walinga vertelt hoe het NNO intensief inzet op publieksonderzoek, het potentieel aan nieuw publiek in kaart brengen. Het marketingteam verzint telkens nieuwe dingen. Het blijft een proces van trial and error. ‘Bleef de zaal bij Maestro Jules grijzer dan verwacht, bij de Matthäus en een filmmuziekprogramma met presentator kwamen meer jongeren dan voorspeld.’ Het plezier spat er vanaf op de werkvloer. ‘Vorig jaar doorbraken we de grens van honderdduizend bezoekers!’

 

Ingeborg Walinga, algemeen directeur
Marcel Mandos, artistiek leider/ programmeur

Steun het Noord Nederlands Orkest

De musici en medewerkers van het NNO werken er elk seizoen weer hard voor om 120 concerten te brengen voor jong tot oud. Samen met het publiek beleven we ontroerende, inspirerende en vrolijke momenten in de concertzaal. Het is fijn dat mensen zien dat wij daar alle steun bij kunnen gebruiken. De overheid draagt een belangrijk deel bij, maar voor veel activiteiten zijn we voor 100% afhankelijk van de steun van donateurs, bedrijven en fondsen.

Dankzij het NNO Fonds en de bijdrage van Stichting Beringer Hazewinkel kunnen topsolisten als Daniel Muller-Schott worden aangetrokken

Mede mogelijk gemaakt door: